Followers

Tuesday, June 2, 2009

Kek Coklat

















panas....panas....br masak nih....lps blk dr OP, jumpe koalajepong...n lps perut kenyang ngn burger MC D...aku luangkn sdkt masa tido aku utk buat kek nih...oleh krn bahan2nyer simple n mmg dh ada kt rmh...so layan ler la...resepi asal aku x tau tp aku ambik kt cni ummi kuantan...x rugi klu nk cuba...sodap...thanks pd yg empunyer resepi....

Bahan Utama:- (loyang 20 cm - aku main bedal aje apa loyang ada kt rmh aku ni hah)
2 biji telur
1 cawan minyak masak
1 cawan gula pasir - aku letak x smpi secwn...x suke manis sgt
1 cawan gula perang - letak sket jerk dlm 3/2 cwn

Bahan A:-
1 sudu kecil vanila
1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe

Bahan B:-
2 sudu kecil sodium bicarbonate
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum

** Topping **
1/2 cawan koko van hauten
1/2 cawan susu pekat
1 sudu besar minyak masak
Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan kacau sebati. Kemudian kacau atas dapur dengan api yang perlahan hingga agak likat sedikit. Sejukkan sebentar dan sapukan atas dan keliling kek yang telah sejuk.

Cara Menyediakan Kek:-

Pukul telur hingga kembang
Masukkan gula dan pukul lagi.
Kemudian masukkan minyak masak.
Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak.

Note: utk hiasan aku just tabur kepingan badam yg digoreng...


No comments:

Post a Comment