Followers

Sunday, June 21, 2009

Udang Masak Tempoyak

ni menu utk tghari td...fav asben ni...resepi aku ambik kt cni...tp ada bhn yg aku dh alter sket ikut citarasa asben aku ler...

Bahan - Bahan

10 - 15 ekor udang sederhana besar
2 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
5 biji cili padi - ikus pedas yg anda sukai
1 sudu mkn tempoyak - yg ni aku alter la...aku letak satu paket kecik yg aku beli kat tesco, sukatan dlm 6 sudu..asben aku suke kuah tu pekat2...
1 helai daun kunyit
sedikit serbuk kunyit
garam n gula

Cara - Cara

1. tumbuk bwg putih + bwg merah + cili padi
2. masukkn bhn tumbuk n serbuk kunyit ke dlm air. biarkn mdidih.
3. kemudian masukkn tempoyak, garam n gula. sesuaikn rasa n biarkn mdidih seketika lg.
4. akhir sekali, masukkn daun kunyit n udang n biarkn mdidih seketika n blh la tutup api...
5. sedia utk dihidangkn.
6. kuah bgantung kpd kesukaan msg2...mcm aku..aku lbhkn kuah sbb asben suke bangat hirup kuah tu hah...

No comments:

Post a Comment