Followers

Tuesday, June 23, 2009

Bihun Sup

ni menu mlm td..alkisahnyer mula2 aku ingt xnk mkn la psl laling aku awai2 dh sms cam gini kt aku.."my dear, i will b late today. hv two meeting after 5pm..."klu msk pun dh sah2 asben x mkn...but after pick up ereen dr kelas ngaji..perut aku mintk diisi...alamk mcm nk pengsan aku rasa..xleh jd nih...nk kena msk gaks...tp dh lmbt..masa tu kul 0930 mlm..msk nasi tntu lama lg bleh mkn...aku intai2 la kt kitchen cabinet tu apa yg ado...so ini la menu aku...

taraa........bihun sup...

krn bihun sup ni la aku x g keje hr nih...aku suke pedas...sblum mkn aku tabur 5 biji cili api yg aku dh potong kecik2..mak aiii...pdhal masa msk tu aku dh letak 3 biji tp pd aku x rs sgt..lg pun aku tkt ank aku nk mkn...sbb tu aku biasanya klu nk pedas aku tabur kedian cili api aku..hehehe...tp dh pedas sgt..perut tgh kosong azab la yg aku dpt mlm td...perut aku memulas2...hahaha...ada la 3 kali aku pi toilet...uwaaaaaaaaa.........tension mkck..smpi lembik la aku...hr ni dh 2 kali tido..p toilet tido...p toilet tido...ishhh....ishhh...x larat mkck...jom la layan resepi campak2 aku nih....

Bahan - Bahan (utk 2 org mkn agak2 jerk sbb aku mkn utk 2 org)

Bihun - agak2 utk mkn 2 org (rendam ngn air panas kejap)
1 ulas bwg putih - diketuk atau dimayang
4 ekor udang - tpulang ko org nk letak brape ekor pun
sedikit isi ayam - sama gaks nih pulang pd citarasa msg2 yerk
2 gelas air
sdkt lada sulah
sdkt serbuk lada hitam
1 sdk serbuk pati ayam maggi
cili api
kobis
buah tomato
garam
serbuk perasa

Cara Masak

Mula2 tumis bwg putih smpi naik bau. kemudian masukkn udang n isi ayam. kacau n masukkn air. biarkn mdidih seketika. n lps tu masukkn semua bahan kecuali buah tomato. biarkn seketika baru mskkn buah tomato n siap. dah leh mkn. cuma perlu masukkn bihun yg tlh direndam air pans td ke dlm mangkuk n tuang aje kuah sup nih.

note: moral of the story, jgn letak cili api byk sgt...nnt sakit peyut...

No comments:

Post a Comment