Followers

Tuesday, June 23, 2009

Ikan Bawal Sweet n Sour

lunch time...dh x pi keje...aku msk la menu ni psl asben nk blk lunch kat rmh...resepi aku tgk kt myresipi...jemput mkn...

Bahan - bahan (3-4 org mkn)

1 ekor ikan bawal - dilumur garam n kunyit / dilumur garam n sdkt tepung jagung
3 ulas bwg merah - ditumbuk
1 ulas bwg putih - ditumbuk
1 inch halia - dihiris panjang2
1 biji tomato - dipotong dadu tp aku belah 8 jerk
1/2 biji capsicum - dipotong dadu
1/2 biji bwg besar - dipotong dadu (aku potong serong)
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
1/2 lobak merah - dipotong dadu
1/3 timun - dipotong dadu
sedikit bunga kobis - aku x letak sbb x ada dlm fridge..hehehe...
sdkt nenas - dipotong dadu
sdkt garam n gula secukup rasa

Cara - cara

1. ikan yg dilumur tadi digoreng hingga garing sdkt. ketepikan.
2. tumis bwg yg ditumbuk, halian n bwg besar.
3. masukkn sos cili n sos tomato. kacau. masukkn tomato, cili capsicum n sayuran ln. masukkn sdkt air jika tlalu pekat.
4. biarkn mdidih. masukkn garam n gula. angkat n tuang atas ikan yg tlh digoreng td.

No comments:

Post a Comment