Followers

Monday, May 14, 2012

Sambal Tumis Sotong Kembang


ni dh sah2 entry menu ttunggak. aku tnmpk menu ni kat dapur Kak MaDiHaA a.k.a Ratna ms BW. sempat jgk la aku mcuba seblm aku bsalin. aku hidangkan bsama nasi lemak. aku ikut aje resepi Kak MaDiHaA cuma aku kurang jumlah pgunaan cili kering. aku takut nnt ada yg terjun kolam krn kepedasan. kepada Kak MaDiHaA mntk dihalalkan resepinya n minta izin CnP di sini untuk rujukan masa hadapan.



Sambal Tumis Sotong Kembang
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
500 gm /2 ekor sotong kembang ~ dipotong kecil, basuh & tos
3 sudu besar gula
garam secukup rasa
aji (jika perlu)
1 sudu kecil (penuh) asam jawa ~ diramas dengan sedikit air ambil jusnya
minyak secukupnya untuk menumis

Bahan dikisar halus
20 tangkai cili kering ~ dikerat & rebus kejap
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar saiz sedang
2 ulas bawang putih
½ sudu kecil belacan (dilayur/bakar kejap)
2 biji buah keras


Cara2 Menyediakan
1. Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 kisar & kacau2 tumisan sehingga garing, wangi & terbit minyak.
2. Masukkan gula, air asam jawa & sotong. Masak sehingga sotong lembut sambil dibalik2kan.
Jika perlu boleh tambah sedikit air.  Masukkan garam & aji secukup rasa. Biar sehingga kuah agak pekat.
Pastikan secukup rasa & bolehlah dihidangkan bersama nasi putih atau nasi lemak.

No comments:

Post a Comment