Followers

Monday, May 14, 2012

Gulai Ikan Masin Dengan Nanas

ini adalah masakan terakhir aku sebelum aku bsalin. skrng ni aku tgh berehat dr masak - memasak. masuk dapur pn kejap2 aje utk myibuk. dpt la bsenang lenang sampai hujung minggu ni sahaja. lepas ni semua kena buat sendiri. ummy aku dh nk balik kampung pada hujung minggu ini. masakan simple hasil resepi campak - campak drp ummy aku (aku ckp campak2 sbb klu tanya dia selalunya dia akan ckp ala ummy campak2 jerk bahan2nya xde sukat2 ^_^). so agak2 aje la tp bahan2 asasnya yang digunakan adalah seperti yang dinyatakan. 


Gulai Ikan Masin Dengan Nanas

Resepi : Ummy Aku

Bahan2
Ikan Masin Kurau ~ dipotong n rendam sekejap utk kurangkn masin, cuci & toskan
1/2 biji Nanas ~ bersaiz kecil shj, potong sesuka hati, cuci n toskan
3 ulas Bawang Merah ~ ditumbuk
2 ulas Bawang Putih ~ ditumbuk
1 inci Kunyit ~ ditumbuk
1/2 inci Lengkuas ~ ditumbuk
1/2 Halia ~ ditumbuk
1 1/2 Cili Boh
Sedikit Belacan
1 Kotak Santan Segera
1/2 potong Gula Melaka ~ size kecil
Garam secukup rasa
Air secukupnya
aji (jika perlu)

Cara2 Menyediakan
Masukkan semua bahan kecuali santan dan ikan masin. Masak sehingga mgelegak. Kemudian masukkan ikan masin. Kacau n biarkan seketika. Masukkan santan. Kacau hgga masak. Pastikan secukup rasa & tutup api. Dihidangkan dengan nasi panas.

No comments:

Post a Comment