Followers

Thursday, May 21, 2009

Sambal Tumis Udang Pekat

















ni pun lauk semlm gaks....dh x tau nk msk aper...so aku try la resepi nih...hehehe...aku klu duk kt dapur...msti aku bwk kitab mskn aku...jom layan k :)......

Bahan - Bahan

Udang - gaul dengan garam n serbuk kunyit sedikit.
3 sudu besar cili kisar - aku kurangkan kpd 1 1/2 setgh sudu jerk...sbb hubby x mkn pedas
8 ulas bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 sudu kecil serbuk kari daging - x letak pun
1/4 cawan gula melaka - x letak gaks
2 sudu besar air asam jawa pekat
4 sudu besar gula pasir/ secukup rasa
garam secukup rasa
sedikit air
1 labu bawang besar - potong bulat

Cara-cara
Udang goreng separuh masak. Aku x wat nih....Terus panaskan minyak n tumis aje kesemua bahan2 yg dikisar td... bleh tambah daun kari jika suka. Perlahankan api dan masak hingga naik minyak. Masukkan air, gula, air asam jawa dan garam. Biarkan mereneh lagi dan kuah agak kering. Masukkan udang. Biarkan masak sebentar.Masukkan pula bawang yang dipotong bulat. Balik-balikkan hingga rata dan tutup api.

aku ceduk resepi nih dr hanamemories...tq hana...walaupn x kenal tp aku suke sgt blog dier...almost everyday..aku msti nk tgk aper dia msk...hehehe...

No comments:

Post a Comment