Followers

Sunday, May 31, 2009

Sambal Sotong Kering / Kembang

















hehehe...ni menu semlm..x smpt nk update..hr ni free sket..so leh ler nk layan tenet...lg pn hubby xde..keje..semlm pn keje...tggl aku n princess jerk la kt rmh...resepi ni aku tgk kt Home Sweet Home...jom tgk aper bhn2 yg dperlukn...tq ummi...halalkn yerk resepi nih...:)

Bahan - Bahan

2 ekor sotong kembang - kerat kecil, basuh n toskan
15 tangkai cili kering
10 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
secubit belacan - optional tp aku msti ltk..almaklum la ada belacan albob...
4 sudu besar gula
3 sudu besar air asam jawa
1 sudu besar kicap pekat - optional
garam secukup rasa

Note: aku kurangkn sket sukatan bhn2 tu sbb aku cuma ada sekor jerk sotong kembang..main agak2 jerk la...

Cara Memasak

Panaskn minyak, tumis cili kering dan bawng putih, perlahankan api, kacau hingga cili naik minyak. Kemudian masukkn belacan, gula, kicap dan air asam jawa. Masukkn sotong, masak hingga lembut. Masukkn garam n seimbangkn rasa. Biar agak pekat n tutup api.

No comments:

Post a Comment