Followers

Tuesday, May 19, 2009

Kek Gula Hangus

dh byk kali aku buat...baru nk publish....yg ni aku buat semlm...pmintaan drp Nira...ofcemate aku...x rugi mcuba....resepi aku ambik ngn koalajepong...tp dia pun ceduk drp kak Yatie's Cooking...apa2 hal pun...me kaseh pd mereka bdua....seblm ni aku x tau nak buat kek ni...den tau mkn jerk...hehehe....


Bahan A

1 cawan gula (aku kurangkn sukatan ni...sbb aku tkt seme org kena kencing manis..hehehe....)
1 cawan air panas
2 sudu besar marjerin / butter

Mula2 hanguskan gula. Setelah gula hangus, masukkan air panas. Pastikan air panas dimasukkan dgn perlahan2 krn ia akan membuih. Masukkan juga 2 sudu besar marjerin/butter. Masak sehingga butter cair & sejukkan seketika.

Bahan B

4 biji telur
1 cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecik bikarbonat

Pukul telur hingga kembang kemudian campurkan 1 cwn susu pekat & sebatikan. Masukkan 1 cwn tepung + 2 sudu kecil soda bikarbonat & digaul rata. Dimasukkan dlm bekas dan dicampurkan dgn bancuhan gula hangus tadi.

Dibiarkan selama 3/4 jam utk sarangnya menjadi. Selepas itu baru dibakar pada suhu 180C selama 1 jam. Klu direndam kurang dr 3/4 jam, takut sarangnya kurang le menjadi. Tapi aku tggu dlm 15 minit jerk....jadi gaks....apa yg penting....SODAP....x larat la den nak nunggu smpi 3/4 jam....

Selamat mcuba...

No comments:

Post a Comment