Followers

Tuesday, May 26, 2009

Lala Sambal Kacang n Sayur Campur

yummyyyyyy...panas2....dinner aku n fmly utk mlm nih..hehehe....princess n papa mmg suke lala...aku ceduk resepi ni dr HaNa's FamiLy...tp aku dh ubah suai sket...aku x letak kacang n aku biarkn lala nih bkuah sket..psl papa mmg suke hirup kuah....

Bahan-bahan ( 4-5 org )

  • 1 kg Lala (kepah n kerang pun ok gak)
  • * 4 biji bawang merah
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 1/2 inci lengkuas
  • 2 btg serai dititik
  • 4 sb lada boh / cili giling - aku letak 2 sudu jerk..hubby x mkn pedas....
  • 4 sb sos tomato
  • 1 sk gula
  • sedikit garam
  • 150 gm kacang tanah (digoreng dan ditumbuk) - x ltk pun..hehehe..psl aku ada allergic kacang...hubby pun x suka kacang
  • 1/2 cwn air

Cara-cara

  1. Kisar bahan bertanda *. Tumis hingga kekuningan.
  2. Masukkan serai, lada boh, tumis hingga lada boh garing.
  3. Masukkan sos tomato, gula dan air biar mendidih masukkan lala.
  4. Masukkan sedikit garam. Bila lala hampir masak masukkan kacang tanah.
  5. Masak hingga lala masak.
ni plk lauk sampingan...sayur campur....tgk jerk la....sajer nk tayang....hehehe...


No comments:

Post a Comment