Followers

Monday, June 28, 2010

Udang Goreng Sos Cili Thai

hr ni sempat ler myinggah kt blog kekwn krn aldrian asyk tido jerk....tetiba kat rmh KAK DAYANGJACK aku tgk ada resepi udang nih...terus jatuh ht...so memandangkn kat dlm fridge aku msh bsisa udang yg dibawa ummy aku dr kg...maka menu utk hr ni dh tntu ada kaitan ngn udang ler...

resepi aku CnP kat Dapur Kak DayangJack....resepi asal adalah drp KAK NOR...tqvm utk kedua2nya....minta izin yerk akak2...sy copy resepinya di cni sbg rujukn pd ms akn dtg...

UDANG GORENG SOS CILI THAI (Resepi asal : Kak Nor)

300gm udang
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
~~~~~~
3 ulas bawang putih ~ dicincang
3 ulas bawang merah ~ dihiris halus
3 sudu besar sos cili Thai
2 sudu besar sos cili [x letak]
1 sudu besar sos ikan
carrot
bunga kobis [xde so aku gantikn ngn buah tomato]
5 bj cili api ~ diketuk dan dipotong dua
sedikit daun ketumbar [xde so x letak ler....]
1 sudu besar jus limau nipis/lemon
sedikit garam jika perlu
minyak

Cara-cara :

1. Gaul udang bersama garam dan serbuk kunyit.
2. Goreng sekejap atau sehingga udang bertukar warna.
3. Angkat dan ketepikan.
4. Tinggalkan minyak dlm kuali lebih kurang 2 sudu besar.
5. Masukkan bawang putih dan tumis hingga naik bau.
6. Masukkan bawang merah dan goreng hingga bawang layu.
7. Masukkan sos cili thai, sos ikan, cili api, carrot dan bunga kobis.
8. Gaul2 rata dan masukkan udang.
9. Masukkan garam jika perlu tp hati2 sbb dah ada rasa masin dr sos ikan.
10. Akhir sekali masukkan daun ketumbar dan jus limau nipis. Kacau sekejap dan padamkan api.
Angkat dan hidangkan panas2.

4 comments:

  1. aku selalu masak x ikut resipi..main hentam je long...hahhahaa

    ReplyDelete
  2. kemain lg mu posing udang yer..mentang2 la aku leh tgk je

    ReplyDelete
  3. gee..
    klu aku main hentam jerk...rs pun sama la....

    mc na...
    tu br udang..ke mu nk ABC...aku leh tlg belikn....

    ReplyDelete
  4. hahaha...
    entah la long...aku ngn laki aku lebih gemar rasa udang yg asli...hehehhe asal masak udang rasa udang cukup la long...jgn dia rasa ayam doh la...hehehe...papepun mmg nmpk sedap bila kita pelbagaikan resipi udang ni kan..

    lona: sabar2 dh turun 10kg tu...xkan nk start naik balik 10kg..hehehe..tahniah lona

    ReplyDelete