Followers

Sunday, June 20, 2010

Tart Telur

jom mge"TART"...ni menu minum ptg semlm...xceli aku buat sempena menggu kedtgan seorg teman...tp x dtg...so cik tart ni dh jd mangsa kerakusan aku ank branak..muahhh...resepi ni aku dpt drp kawan baik..tp aku tkt nk dedahkn siapa dia ats sbb2 ttntu...x yah tnya nape sbb aku xde logik answer nk bg k...

seblm tu aku nk bgtahu...dh byk kali aku buat tart nih...mmg best...n br2 ni aku dh jd chef x btauliah ajar buat tart telur ajuran wanita UMNO....ms duk mgajar tu aku rs cam glamer gile sbb semua org duk ttumpu kat aku...ahakkksss....perasan beb...ya la klu x tgk aku...camne nk blajar kn...dasar perasan camni ler...TAPI seblm kelas dijlnkn...aku dh minta izin drp yg empunya resepi....APPROVED...br aku brani nk ajar..so kali ini, kpd kwn ku itu..minta dihalalkn resepi ni..terima ksh byk2 ya....

k...jom layan bila "TART MULA BAGI POSE MGODA"....


Bahan2 Utk Doh / Kulit [1]
450 gram tepung gandum
1 biji telur
250 gram mentega / marjerin

Bahan2 Utk Inti [2]
1 gelas susu cair
1 gelas air
1 gelas gula
3 biji telur
sedikit esen vanilla
sedikit esen rose

Cara Pyediaan Utk no.[1]
Kacau telur n mentega / marjerin hingga sebati n kembang. Kemudian masukkn tepung gandumn gaul hingga mjadi doh. Bahagikn doh td mgikut saiz acuan tart. Masukkn doh2 yg tlh dibahagikn dlm acuan tart. Kemudian tekan doh td supaya kemas n tbentuk.

Cara Pyediaan Utk no. [2]
Pukul gula n telur hingga larut. Masukkn susu cair, air n esen vanilla & rose. Kacau rata.

Kemudian masukkn inti ke dlm acuan tart yg mgandungi doh td. Bakar selama 50-60 minit atau sehingga masak. Apabila masak, biarkn seketika tart td n kemudian br blh dikeluarkn dr acuan. Jika terus keluarkn kuih selepas masak, takut intinya akan tjatuh.

pyediaan inti di ats adalah utk dua adunan doh...so pandai2 ko org la nk budget sukatan bahannya klu nk buat satu adunan doh shj k...jgn mrh aku...mrh tuan empunya resepi...:)


2 comments:

  1. kdg tu nk mencamik mde ni rohok jugak..sbb tu dh lama x buat..perlu tekun dan sabar

    ReplyDelete
  2. aku suke buat sbb senang...nk jamu org dtg pun senang...skali buat leh dpt byk..hehehe..

    ReplyDelete