Followers

Monday, March 28, 2011

Kacang Botol Tumis Belacan

utk menu sayur plk aku cuma goreng Kacang Botol Tumis Belacan. aku mmg suka kacang botol. sedap. krup krap krup krap bunyinya bila mkn. ranggup. x rugi mcuba sbb simple n mudah aje nk menyediaknnya. bahan2 pun x byk. cukup la menu aku hr ni. ada Ikan Patin Masak Tempoyak, Kacang Botol Tumis Belacan n Telur Dadar. perkkkk..... meletop hehehe.... tp biasa la ada sket2 yg aku derhakakan pd resepi asal nih. mintak maaf ya love. n mintak ijin skali utk tepek resepinya kat cni.



Kacang Botol Tumis Belacan


Bahan-Bahan

20 tangkai kacang botol - dihiris 1 inci panjang [aku cuma guna 6 tangkai kacang botol]
5 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
7 biji cili merah - dikisar
1.5 inci belacan (kurang / lebih ikut citarasa) - dikisar n aku lbhkn sdkt
sedikit udang kering - dikisar [aku x letak sbb stok udang kering dh hbs tp aku masukkn sedikit isi ayam]
garam secukup rasa
sedikit gula - yg ni aku tambah
kicap manis - yg ni aku tambah gaks
1/2 sudu besar cili mesin - yg ni pun aku tambah
minyak masak

Cara-Cara

1. Panaskan minyak dalam kuali dan masukkn bahan2 yang telah dikisar tadi n cili mesin. Tumis hingga naik bau dan kemudian masukkan ayam. Kacau seketika.
2. Masukkan kacang botol, garam, kicap manis n sedikit gula. Gaul sebati
3. Dah okey, boleh padamkan api. Sedia untuk dihidangkan.
4. *Jangan masak kacang botol terlalu lama, nanti lembik* - sbb tu aku tggu sambalnya agak2 dh pekat baru masukkn kacang botol. kacau kejap terus matikan api :)-

1 comment:

  1. Assalamualaikum MokLong....Amboi Hai sedapnya...anak bongsu Kak Lin mmg suka kacang botol ni...

    ReplyDelete