Followers

Monday, March 21, 2011

Cucur Ikan Kukus Lagi

ini menu utk sarapan pd hari sabtu. kebetulan msh ada ikan tongkol kukus yg ummy aku buatkan seblm aku blk ke shah alam. mmg best hgga licin sepinggan cucur. tpksa goreng second round utk anak aku yg blk dr kelas tambahan. utk memudahkn pd yg nk mcuba aku sertakan skali lg resepinya.

Cucur Ikan Kukus

Bahan-Bahan

1 ketul ikan tongkol - yg tlh dikukus
1 cawan tepung gandum
segenggam ikan bilis
3 ulas bawang merah - dimayang
2 keping daun kubis - dimayang halus
2 batang daun bawang - dimayang halus
1 sudu mkn serbuk knorr pasti sedap
sedikit air
sedikit garam
sedikit air kukusan ikan
minyak utk mgoreng

Cara Menyediakan.

campurkan semua bahan2 tadi. kacau. pastikan adunan tdk tlalu lembik atau tlalu kenyal. sedang2 saja. ketepikan. panaskan minyak untuk goreng terendam. masak dengan mgunakan api sederhana. goreng hingga kuning keemasan. hidangkan bsama sos kegemaran anda. atau mkn begitu sahaja pun dh sodapppppp...

kali ni aku ubah sket resepi nih. mula2 aku blend ikan kukus ngn sedikit tepung gandum + sket air. aku x letak ikan bilis sbb tlupa n lebihkan kubis. tetap sedap malahan rasa ikan lbh sekata.

No comments:

Post a Comment