Followers

Friday, March 18, 2011

Kuah Kacang Nasi Himpit

aku sediakn utk sarapan hr ni, kuah kacang nasi himpit. wlaupn dh lama nk buat tp aku cukup bcinta nk masuk dapur. akhirnya tcapai gaks cita2 aku nk mbuatnya sendiri. itu pn setlh aku mkn yg adik bena aku masak beberapa bulan yg lalu. hehehe... bkn ssh pun cuma bila daku dikuasai ngn sifat malas sudah tentu jengah dapur pn aku x hingin :)-

source: ummy aku

Bahan-bahan:-

1/2 kg kacang tanah [digoreng terendam ngn minyak hgga garing. angkat n toskn. sejukkn]
1 inci halia - diblend
15 ulas bawang merah - diblend
3 biji bawang putih - diblend
1 senduk cili kisar [blh tambah jika ingin pedas]
2 batang serai - diketuk
air asam jawa
sedikit belacan
sedikit isi ayam - potong kecil
gula melaka
garam

Cara Penyediaan:-

1. kisar kacang tanah yg tlh digoreng. tpulang utk kisar halus atau separa halus. blh juga 1/2 drpnya dikisar halus n 1/2 lg dikisar separa halus. bgantung kpd kesukaan anda.
2. tumis bawang merah, halia, belacan n bawang putih yg telah dikisar.
3. masukkan cili kisar n kacau. biarkan mereneh seketika kemudian masukkn isi ayam n serai.
4. kemudian masukkn air asam jawa dan gula melaka. kacau lg n biar sehingga pecah minyak.
5. masukkan kacang tanah yg telah dikisar td. tambah sedikit air jika ianya tlalu pekat.
6. akhir skali masukkan garam. kacau. bila cukup rasa manis, masam n masinnya blh tutup api n sedia dihidangkn dengan nasi himpit.

No comments:

Post a Comment