Followers

Friday, November 5, 2010

Bila Aku Tunjuk Pandai Dan Aku Tidak Pula Sabar

image: pak google

sesungguhnya sebagai seorg ibu aku inginkan yg tbaik untuk anak2 aku. sudah tentu aku bhrp mereka akan bjaya dan sentiasa diberkati oleh Allah SWT. dalam masa yg sama tdk mahu si suami melihat aku sbg ibu yg tdk tahu mendidik anak2 apatah lagi aku kini adalah suri rumah sepenuh masa. masa aku banyak dihbskan dengan mereka dan aku merasakan adalah menjadi tangungjawab aku untuk memberi pendidikan sampingan selain mdptknnya di sekolah.

mula la aku tunjuk pandai kat anak aku areena syakirah. menjadi guru yang tdk btauliah. bila anak aku lambat menangkap apa yg aku ajarkan aku naik minyak. aku tdk sabar. kdg2 menengking dan mherdik. kesian areena syakirah. meleleh2 air matanya krn takutkn aku. walhal secara rasionalnya bila aku fikirkan. anak aku tu mmg ssh nak faham atau hakikatnya aku yg x bkelayakkan untuk mgajar yg mbuatkan anak aku tdk fhm apa yg cuba aku sampaikan. guru di sekolah sentiasa memuji areena syakirah antara murid yang cepat belajar. so salah siapa? bak kata nabil. lu pikir la sendiri.

aku sentiasa mhrpkan yg tbaik drp anak2 walaupn dulu ketika aku seusia areena syakirah aku masih tdk dpt mbaca maupun mengeja. apatah lagi nak menambah atau menolak dalam subjek matematik. even aku pun x la belajar tinggi mana. setakat diploma apa la sgt nk dibanggakan.

negatifnya aku krn cara mengajar aku yg mbuatkan areena syakirah ketakutan namun dia enggan utk diajar oleh papanya. dia lbh sanggup menadah telinga mdengar leteran dan amarah aku. betapa kuatnya semangat seorg anak yg bnama areena syakirah. positifnya pula dek krn garangnya aku. areena syakirah dh lancar mbaca. seblm ni dia hanya tahu mgeja. dia juga dah pandai menulis nota utk aku atau papanya. syukur. namun aku memohon kpd ALLAH. agar aku dikurniakanlah kesabaran yg tinggi di dalam hal mdidik anak2 krn sesungguhnya aku bkn la bijak apatah lagi genius jadi tdk perlu utk AKU TUNJUK PANDAI!

mungkin anda semua blh bkongsi pgalaman dlm mgajar anak2 di rumah. bagaimana caranya utk mjadi guru yg baik tapi dalam masa yg sama merupakan seorang ibu yg penuh dengan kasih sayang dan juga lbh btoleransi dgn anak2.

2 comments:

  1. Assallamualaikum Ina..

    Mmglah dlm mndidik anak2 ni kita kena bnyk brsabar. Kadang2 kita sbg ibu atau bapa terlupa anak2 tu anugerah tuhan dan pinjaman sahaja..buat cam hak kita sepenuhnya. Sebab tu lah kekadang terlepas marah, dan tertengking. Cuba kita sama2 fikir, kalau kita pinjam barang org, tentu kena pulangkan semula kan. So selalunya kita jaga barang tu dgn baik sbb kita tau nak kena pulangkan semula pd tuannya. Takkan lah nk pulangkan dalam keadaan yang dah berubah..mesti kita brusaha spya dpt pulangkan dlm keadaan asal kan.. Mcm tu jugak la dgn anak2 ni..Disamping kita kena bersabar, kt juga masti ingat, Allah pinjamkan pada kita kebahagiaan itu..Jadi kita sama2 ingat mengingatkan agar menjaga hak Allah itu dgn baik..
    Lagi satu, kalau boleh masa mengajar anak2 janganlah cari masa kita terpaksa juga melayan anak kecil(hehehe sbb Naz pn ada bb tecik..).Kadang2 kita tak mampu melayan anak sambil dalam masa yg sama mengajar anak..Tu yg kadang2 terhilang sabar tu.Tp ada jugak org yg mampu..Yang penting kena brsabar..Kalau rasa kesabaran kita cukup, oklah...Kalau tak pun kita latih diri kita lebih bersabar di masa akan datang..

    Bagus entry ina kali ini..Naz suka la.Mcm surah al-Asr yang menyeru kita agar berpesan2 dgn kebaikan dan juga kesabaran..
    So take care dear..

    ReplyDelete
  2. Naz

    terima kasih di atas komen yg mbina jg nasihat yg diberikan. ina hargainya. insyaAllah ina akan ingt pesan yg naz berikan.

    luv u.

    ReplyDelete