Followers

Monday, November 15, 2010

Kuih Keria

utk minum ptg semlm aku buatkan kuih keria sbb asben aku suka makan kuih nih. dalam masa yg sama. sambil2 duk uli adunannya aku teringat kat officemate aku seblm ni. kak liza. suka sgt dia ngn kuih keria. selalu dia komplen kat akak yg jual kat tepi jalan tu nape kuih kerianya keras. tp dlm duk keras2 pun. dia beli gaks. hehehe.... bila aku tanya. dh tau keras nape beli gaks. teringin nak makan katanya. nk buat mcm mn. telan aje ler.

1st time aku buat kuih keria nih. rupa2nya xde la ssh dan resepinya aku godek2 kat dapur kak hana yg mmg dh lama ada dlm simpanan aku. cuma br semlm bkesempatan nk mcuba. cam biasa aku buat extra utk ku kongsikan rezeki yg ada ngn jiran aku. n sorry la pd teman2 yg lain. dh hbs yerk.

Kuih Keria

Bahan - Bahan

500 gram keledek
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air

Cara - Cara

1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
2. toskan keledek dan lecek hingga lumat.
3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kuih tadi.
6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kuih yang telah siap digoreng tadi. kacau rata / golek-golek hingga melekat dikuih. padamkan api dan bolehlah diangkat.

5 comments:

  1. alooo lawonya kuih keria tu..cam jual2 kt paso tuuu..nmpk best tuuuu.....

    ReplyDelete
  2. sedapnya keria... nak2 time ujan gini pekena dengan kopi panas2.... perghhh

    ReplyDelete
  3. to izah...
    yg comel2 sket posing kat depan... yg kedebak kedebuk duk kat blkng... hahaha xde yg tau...

    to yott...
    nah seketui...

    to kak rose..
    hehehe mmg sodap. klu mkn ramai2 lg syokkkk...

    ReplyDelete
  4. pandainya wat kuih keria. sy suka kuih nie, tp x suka yang ada gula...hikhik

    ReplyDelete