Followers

Tuesday, July 21, 2009

Sambal Udang Petai


ni menu dinner mlm td...fav aku n asben...resepi cam biasa aku cari kat tenet tp kat blog sape aku lupe ler....aku suke print out mskkn dlm file aku...tu yg bmslh sket aku nk keep track sape yg empunya resepi...hehehe....so jamu mate jerk la yerk....

Bahan-Bahan - Hidangan utk 3-4 org

50 ml minyak
1 camB asam jawa pekat
3 camB sos cili
sdkt air
200 g udang sederhan (dibuang kulit kecuali ekor)
150 g isi petai (dibelah 2 - tp aku x belah)
1 biji tomato - dibelah 6
1 labu bwg besar - dihiris bulat
garam n gula secukupnya

Bahan Kisar

6 ulas bwg merah
4 ulas bwg putih
1-2 camB pes cili
1 cm belacan

Cara Myediaknnya

1. Panaskn minyak n tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkn asam jawa, sos cili n sdkt air. Kacau smpi terbit minyak.
3. Bubuh pula udang n petai. Gaul selama 3-4 minit - aku masukkn petai kemudian skali ngn bwg besar n tomato.
4. Bubuh gula, garam n sdkt air jika tlalu pekat.
5. Bila udang masak, masukkn pula tomato n bwg besar.
6. Kacau selama 2 minit, angkat n hidangkan.

No comments:

Post a Comment