Followers

Tuesday, July 21, 2009

Roti Jala n Kari Ayam

ni adalah br8fast utk last sunday...kebtlan otey ada kt rmh....aku try la wat roti jala nih...resepi aku pun x ingt aku rembat tang mn...tp pd yg empunya resepi mntk halalkn yerk...tengkiu coz sudi bkongsi resepi nih.....

leh krn kemalasan yg melanda...menu ni aku jadikn 2 dlm satu...br8fast n minum ptg....hehehe.....mula2 asben komlen psl kari ayam nih...so aku dh ubah suai ikut kesukaan dia....asben x suke byk santan n kari msti lbh.....k la...pd yg nk mcuba...ini resepinyer....

Bahan - Bahan (Hidangan utk 10-15 org - mhslkn lbh kurang 50 keping)

5 cwn tpg gandum
1 biji telur
1 cwn santan cair
1 sd teh garam
serbuk kunyit secukupnya
minyak n daun pandan utk mjala

Cara-Cara

1. Masukkn semua bhn ke dlm pgisar. Kisar hgga sebati. Tapiskn ke dlm mangkuk. Cuba adunan mgunakn acuan. Jika adunan pekat, tambah sedkt air krn kadangkala jenis tepung gandum bbeza - mpunyai kecairan bbeza.
2. Sediakan kuali leper di ats dapur. Panaskn n sapukn pmukaannya dgn minyak mgunakn daun pandan yg dicarik sedkt n diikat agar roti jala tdk melekat.
3. Cedok adunan mgunakn acuan roti jala.
4. Apabila msk, angkat roti jala n letakkn dlm pinggan. Jgn lipat lg. Teruskn mjala. Sementara menunggu roti jala masa, lipatkn roti jala ptama td. Buat begitu bselang-seli hgga adunan hbs.
5. Apabila siap semuanya, sedia dimkn bsama kuah kari ayam / daging / kuah durian.

Note:

aku xde kuali leper. so x cntk ler roti jala aku...dh mcm lempeng pun ada...hehehe....

Bahan-Bahan Kari Ayam

400gm ayam dipotong kecil
2 biji ubi kentang dikupas n dipotong dadu kecil
5 ulas bwg merah dihiris
2 ulas bwg putih dihiris
1/2 inci halia dihiris
kulit kayu manis, 1 kuntum bunga lawang n 3 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar rempah kari ayam / daging dibancuh ngn 1/2 cawan air
2 cawan santan drp 1/2 biji kelapa
1 tangkai daun kari
garam secukup rasa

Cara-Cara

1. Panaskan minyak di dlm periuk. Tumis bwg, rempah ratus n daun kari hgga wangi n bwg kekuningan.
2. Masukkan rempah kari. Kacau hgga pecah minyak. Masukkn ayam, santan n kentang. Masak hgga empuk. Masukkn garam secukup rasa. Tambah air jika mahu kuah yg byk. Dididihkn n tutup api. Hidangkn bsama roti jala.

Note:

asben aku x suke santan byk so aku dh ubah suai ikut citarasa laki aku....aku kurangkn santan mjadi satu cwn shj...n aku tambah sukatan utk rempah kari....selain drp tu aku tambahkn serbuk cili dlm 2 sudu....tpulang la pd ko org yerk....

No comments:

Post a Comment