Followers

Sunday, July 12, 2009

Pizza


hehehe...dh lama sgt aku x update blog aku...bz sgt...n aku btl2 x sempat nk godek2 notebook aku...dek krn hr ni ada kelapngn sket..so aku gunakn la peluang ni nk kongsi resepi yg dh aku buat last week...dh hbs...aku bg kat jiran sebelah rmh...layan gambar jerk la k....utk pgetahuan semua...resepi ni aku n koalajepong blajar masa demo kat OP tp resepi ni dh di ubah suai oleh koalajepong....kpd yg nk mcuba...kena dptkn set pizza tlbh dahulu dr TUPPERWARE....jom layannnnnnnnn....

Bahan-Bahan Utk Pastri

1 bekas square round (saiz 500ml) - tepung high protein / tpng gandum
1 paket yis kering mauripan (11 gram)
1 bekas modular mates round 1 / 200ml - air
Garam
Gula
Sedikit Minyak - satu sudu besar

Cara Mbuatnya

Masukkn tepung, yis, garam, minyak n gula ke dlm bekas season serve. Gaul rata n tuangkan air. Gaul hingga mjadi satu doh. Tutup n biarkn di dlm bekas season serve selama 15-20 minit sehgga doh naik mjadi dua kali ganda.

Topping

1 biji lada benggala (warna hijau) - dipotong dadu / panjang
1 biji lada benggala (warna merah) - dipotong dadu / panjang
1 tin cendawan butang - dihiris
1 tin nenas kiub - dipotong dadu
1 botol sos pasta prego
Oregano
250 gram cheese mozzarela
Sedikit Minyak
Sedikit Lada Sulah
2 ulas bwg putih - dipotong halus
3 ulas bwg merah - dimayang
Sedikit garam n gula
Sedikit pati ayam knorr
Sedikit serbuk cili - jika suka pedas
3 keping isi ayam (bhgn dada) - dipotong kecil
5 batang sosej - dipotong bulat

Cara Memasak

Masukkn sedikit minyak ke dlm kuali. Apabila minyak panas, masukkn bwg putih n bwg merah. Tumis hingga naik bau. Kemudian masukkn isi ayam n gaul rata. Masukkn sedikit garam, gula, oregano, lada sulah n pati ayam knorr. Apabila ayam hampir masak, masukkn sosej. Kacau seketika n padamkan api.

Doh yg sudah naik dua kali ganda dibahagi kpd 3 bhgn. Sapu pmukaan TupperChef Fyrer dgn sdkt minyak. Canai satu doh n ratakan ke dlm Fryer sehgga mjadi pancake sebesar pmukaan Fryer.

Sapu sos pasta prego ke atas pastri pizza sehgga rata. Letakkan ayam n sosej yg telag ditumis sekeliling pizza. Kemudian taburkn cendawan butang, nenas n lada benggala. Taburkn oregano n sdkt serbuk lada (optional). Taburkan cheese mozzarela ke atas pastri pizza td.

Tutup Fryer kpd (0) dgn api yg kecil. Masak sehgga nmpk cheese itu cair dlm 10-15 minit. Pizza ptama mgkn mgambil masa 15-20 minit, ttp pizza kedua n seterusnya hanya memakan masa 10 minit shj utk masak.


saje nk habaq...dh hbs tau...mggu lps wat br nk cite...hehehe...nk bg tau gaks...dh byk kali wat tp yg ni la nmpk paling menarik...muahhh...

No comments:

Post a Comment