Followers

Thursday, August 12, 2010

Ikan Patin Masak Tempoyak


errkkkk... ini lauk berbuka semalam... br skrng leh bsiaran dek krn aldrian x nk tido... pening kepala aku.... tp alhamdullillah aku msh sempat masak.... mcm biasa mr. hubby x suka pergi beli juadah utk bbuka kat pasar ramadhan....

aku mintak tlg si koalajepong carikn resepi utk haku [punya la malas nk cari sendiri... hehehe..] tp aku x nk masak gulai ikan patin... dh susah2 sgt aku tut... tut... tutttt... tuttt... call mak mertua aku... "emmm... mak, ina nak tanya resepi camne nk masak ikan patin ngn tempoyak mcm yg mak selalu buat tu... hehehe..." [^_^ cik bonsai jgn jeles yerkkk... aku kn menantu tip top..] dh dpt resepi aku pun mula la bperang kat dapur... hasilnya spt yg ko org nampk kat atas... si ikan patin berendam ngn tempoyak tok mi.... nk buat sonang aje... leh buat sokmo....jom tgk resepi...

Bahan - Bahan

1 ekor ikan patin [potong kpd beberapa bhgn]
15 - 20 biji cili api
2 biji cili merah
1 cm kunyit hidup
1 senduk tempoyak [nk tambahkn tempoyak pun blh]
daun kesum
sdkt daun kunyit
garam
gula
cuka

Cara Menyediakannya

1. Cuci ikan patin dengan cuka kemudian toskan.
2. Tumbuk cili api, cili merah dan kunyit hidup sampai lumat.
3. Gaulkan bahan2 tumbuk dengan ikan patin tadi bersama dengan tompayak hingga rata. Untuk rasa yg lbh sedap, perapkan selama 1 jam atau lebih [klu nk cepat terus masak pun k jerk].
4. Masukkan air. Pastikan ia menutupi ikan patin.
5. Masak sehingga menggelegak. Kacau sekejap.
6. Perlahankan api, biarkan merenih perlahan. Kemudian masukkn garam, sdkt gula dan daun kesum. Biarkan seketika n matikan api. Siap.

Note: Ikan patin masak tempoyak ni akn sedap bila cukup rasa asam n garamnya. Kalau kurang rasa masam boleh ditambah asam keping.

2 comments:

  1. lenguh je aku crk resepi..ngade piang ngoh la...last2 mtk ngam mok tue kesayangan gok...muahahha

    ReplyDelete
  2. hehehe...jgn la mrh...nnt kena jual...sian iyad ngn irfan x dok ibu...

    ReplyDelete